Online shopping

Her kommer tekst om online shopping og links til spændende oplevelser på nettet

 

Online shopping i Danmark har oplevet en kontinuerlig vækst de seneste fem år. En vækst på 10-15 % er i en sådan størrelsesorden at resultatet kan være bekymrende hvis denne fremgang fortsætter. Når et marked oplever vækst, vil det i takt med denne vækst være nødsaget til at udvikle og tilpasse sig, da der konstant vil blive fremskyndet ændringer. Forventningerne fra forbrugerne og kundernes krav til virksomhederne og deres hjemmeside, vil blive højere og højere. Skal man f.eks. bestille et trommeskind, forventer man at hastigheden er hurtigt og at det er nemt at navigere rundt på webshoppen.

 

En anden ting den kontinuerlige vækst har taget med sig, er hurtig levering. For bare 10 år siden accepterede man at der kunne gå 7 hverdage før at man modtog sin bestilling, hvor man i dag forventer at den eltromme man har bestilt står foran døren dagen efter hvis den er bestilt inden kl 16.

 

Mere end 50 % af al webtrafik sker igennem mobilen. Denne procentsats har oplevet en kæmpemæssig stigning i takt med at mobiltelefonen der kunne ringe og sende sms er blevet til en smartphone. Derfor er google begyndt at tænke ”mobile first,” så hjemmesiderne bliver straffet hvis de ikke er brugervenlige på mobile enheder. Der skal implementeres et responsivt design, sådan at billeder og tekst af det tromme hardware man er ved at købe hos sin sædvanlige tromme forretning, skalerer ned og tilpasser sig mobiltelefonen.

 

Fremtidige tendenser inden for online shopping  bliver, at man i større grad indsamler og udnytter data om forbrugerne. Man analyserer en stor mængde data for at indsamle viden om sine kunderne, og for at udvikle teknologien til f.eks. at søgninger på tromme mikrofoner sker via talebeskeder. Så man kan ligge på sofaen og købe nye trommepedaler ved at snakke ind i sine mobiltelefon. Den automatiserede kunderejse gør at kunden får en bedre oplevelse selvom virksomhederne bruger færre ressourcer på at give kunden  følelsen af personlig og hurtig betjening.


Ungen menneskers brug af mobiltelefonerne, og den afhængighed i identitet der ligger i at have den rigtige mobiltelefon kan i flere tilfælde være med til at give et bedre selvværd. Den "rigtige" mobil udstråler selvsikkerhed, og i forbindelse med mobning - særligt udtalt i aldersgruppen 13 - 15 år - ser vi flere der søger psykolog eller har behov for terapi for at være med i gruppen af de "seje" som smykker sig med den sidste nye model. Den rigtigt mobiltelefon som typisk er den sidste nye iPhone model fra Apple kræver penge - ofte mange penge, og derfor ser vi en tendens til at man snupper et hurtigt kviklån - en type forbrugslån på nettet, som giver pengene ind på kontoen i løbet af kort tid. Desværre ser vi dog tit at det er temmelig høje renter på kviklånene. 

Når du sidder på din arbejdsplads og surfer rundt på nettet, roder lidt med din nyindkøbt usb mikrofon - uden at have noget egentligt formål med det, kaldes det vel populært for en overspringshandling.
Typisk sker det når du er gået sukkerkold. For meget kaffe og for mange stykker chokolade.


Så er det at din krop har brug for et sundt alternativ. Derfor vil jeg foreslå enhver arbejdsgiver at få indført firmafrugt på arbejdspladsen. En frugtkasse leveret én eller flere gange ugentligt kaldes for en frugtordning. Kassen er spækket med frisk frugt så som: bananer, æbler, vindruer, pærer, blommer osv. og så er det bare med at spise løs og få få fornyet energi.